Nie ma gorszego upodlenia człowieka niż
niewolnictwo. Zamienienie bliźniego w mówiące narzędzie, przedmiot,
którym można dowolnie rozporządzać, obozowy numer, to czyn bez reszty
haniebny, rzucający cień przede wszystkim na sprawcę tej zbrodni. System
niewolniczy przez stulecia obecny był w wielu regionach Europy i
świata. Nie była od tej plagi wolna osmańska Turcja. Tu niewolnikami
zostawali początkowo głównie jeńcy wojenni, ludzie pochwyceni i
sprzedani w niewolę (oraz ich potomstwo). Popyt na niewolników
powodował, iż przez całe średniowiecze zdarzały się ataki berberyjskich
piratów na północne wybrzeża Morza Śródziemnego, w trakcie których
uprowadzano ludzi w niewolę. Tatarskie najazdy na Ukrainę, Podole czy
Wołyń, trwające od późnego średniowiecza aż po wiek XVIII, miały na celu
głównie pojmanie jasyru, który można było sprzedać w krajach
islamskich. Innym ważnym źródłem niewolników sprzedawanych w krajach
islamu była czarna Afryka. Specyfikę tego kręgu cywilizacyjnego
stanowiły niewolnice seksualne. Los niewolnic białych zależy od ich
wdzięków; podzielają łoże Cesarskie, albo Paszów, często niemały wpływ
na sprawy Państwa wywierają, i przychodzą do wielkich wygód i znaczenia.
Murzynki uzyskuję uwolnienie, i wychodzą albo za wyzwoleńców murzynów,
albo białych biedniejszych.
Niewolników
w państwie tureckim traktowano różnie, ale nawet trafienie do „dobrego”
domu nie leczyło ran w psychice i pamięci więźnia. Moja młoda żona,
której postać napełnia ogród mej wyobraźni, była przedana na skarb z
publicznego targu. Mój młody mameluk, co wiernością służył na
przywiązanie, został także jak bydlę przedany. Ja, mając na łańcuch na
nogach, ciągam jak ostatni zbrodniarz kamienie i piasek w porcie Akry
- skarżył się grecki niewolnik. Liczne obserwacje poczynił podróżujący
przez Turcję Ignacy Hołowiński. Jego relacja odnosi się wprawdzie do
schyłkowej epoki niewolnictwa w Europie, ale pewne mechanizmy były
aktualne także w XVII i XVIII wieku. Ludzkość Osmanów szczególniej się pokazuje w obejściu się z niewolnikami; białych mają z Czerkassij i Georgij [Kaukazu i Gruzji], czarnych
dostają z Egyptu. Biali niewolnicy kupowani przez możnych jeszcze
małemi chłopcami przyjmują wiarę islamu, i mając najstaranniejsze
wychowanie są uważani jakby synowie; Za dojściem do lat, stają się
najzaufańszemi domownikami swoich panów, którzy ich po krótkim czasie
uwalniają, i dla nich jakby dla dzieci własnych starają się o stopień
jaki cywilny lub wojskowy; a często dają pieniądze na pierwsze kupienie
towarów, aby się mogli zajmować handlem. Charakterystycznym, nieobecnym w zachodniej Europie rysem niewolnictwa było to, iż stan
niewoli nie jest u nich w pogardzie, i różnica urodzenia prawie nic u
Turków nieznaczy: widzimy w dziejach Osmanów, że sławni Paszowie, i
Wezyry nie wstydzą się swego niskiego pochodzenia i noszą nazwania syn
szewca lub tragarza, jakby honorowe miano.
W przeciwieństwie do amerykańskich plantacji rodzina właściciela i niewolnicy żyli z sobą blisko. Nie
rzadko się zdarza, że pan wyzwoliwszy swego niewolnika daje mu własną
córkę za żonę: ci wyzwoleńcy dochodzą do najwyższych w państwie
godności, jak i za mego pobytu pokazywano mi nie jednego Paszę, co był w
dzieciństwie kupiony jak bydło na bazarze. Także Murzyni, pospolicie
używani do posług domowych, prędzej lub później otrzymują swobodę. W ogóle obchodzenie się Turków z niewolnikami Hołowiński odnotował pełne dobroci i łagodności: niewolnicy
składają w pewny sposób familię; ileż razy przypatrywałem się tym
ludzkim starunkom i widziałem z bliska, jak niewolnicy zostawali w
rodzinnej poufałości ze swemi panami: razem jedli, siedzieli,
najswobodniej rozmawiali i pięknie byli odziani, i nigdy byś nie poznał
ich stanu, ale uważałbyś za krewnych i przyjaciół, gdyby ci
niepowiedziano, że to są niewolnicy. Dobra natura zwycięża ich fanatyzm,
stąd często się zdarza, że brańce wojenni osobliwie ze Słowian, kiedy
mają wolność wrócenia do kraju, rzadko chcą korzystać z tego pozwolenia.
Był jednak znaczący wyjątek: dla
niewolników chrześcijan, którzy nie chcą przejść do Islamu, nie są tak
ludzkimi, owszem wkładają na nich najcięższe i najpodlejsze prace i nie
wyzwalają nigdy; chyba za okupem. Turek bowiem z przyrodzenia czuły i
sprawiedliwy, staje się przez fanatyzm dzikim i okrutnym, i tym sposobem
można tłumaczyć przeciwieństwo dobroci i surowości, zwłaszcza że serce i
wyobraźnia, co niemi najwięcej rządzą, skaczą zwykle po
ostatecznościach, t.j. miłość albo nienawiść przynoszą./z netu/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz